Designed and built with care, filled with creative elements

Top
  /  Egyéb   /  Miért csőrös az amerikai kamion?

Miért csőrös az amerikai kamion?

Amerikai utunk során nekünk is megütötte a szemünket az európai szemnek szokatlan kamionok látványa, ezért utána néztünk mi is a különbség oka.

Először is fontos kiemelni, hogy a közúti szállítás szerepe lényegesen nagyobb az USA-ban, mint Európában. Az USA-ban nem ritka az 5000 km-es közúti távolság, ami Európában már nem valószínű (nálunk vízen egyszerűbb megkerülni Európát, jó példa erre a Spanyolország-Románia útszakasz).

Na de miről is van itt szó?

Alapvetően más sztenderdek alakultak ki a közúti közlekedésben és a fuvarozásban. Az USA-ban adott volt a tér a széles utakhoz, így nagyobbak lehetnek a kereszteződések és ívek, ezáltal a hosszabb szerelvények terjedtek el.
Az ’50-es és 60-as évekig Európában is a csőrös megoldást használták többnyire, viszont így az utak fizikai korlátai miatt rövidebb járműszerelvényeket tudtak képezni. Ezt kiküszöbölendő terjedt el nálunk jobban a “bulldog fülkés” megoldás, ugyanis azonos hosszúság mellett így nagyobb rakfelület érhető el.

Másrészt praktikai okból (mert ugye az amerikai egy igazán praktikus nép) jobb a csőrös, hiszen hosszabb járműre nagyobb hálófülke kerülhet, ami jól jön a nagyobb távolságok miatt. New Yorkból Los Angeles-ig kell egy párszor pihenni!

 

Az óceán másik oldalán leginkább csak a belvárosi áruterítő/kommunális teherautóknál alkalmaznak európai vagy ahhoz hasonló fülkét, a többi esetben maradtak a csőrös kivitelnél.

A motorok terén viszont nincs nagy különbség, ahogy össztömegben sincs. Nálunk 40 tonna lehet egy normál nyerges, odaát 80 000 font, ami kicsivel több, mint 36 tonna.

Odaát is leginkább a 6 hengeres soros motorokat használják, mint nálunk amik teljesítményben is hasonlóak. Annyi eltérés viszont van, hogy míg itt a 11,5-13 literes 400-500 lóerős motorok alkotják az állomány nagyobb részét, addig odaát a 15 literes 400-550 lóerő közötti erőforrások a gyakoribbak.

De nem csak a kamion, de a pót is más. Míg nálunk 3 tengelyesek és alacsonyabbak, ott csak 2 tengely van a leghátulján jó nagy kerekekkel. Európában picit előrébb vannak a kerekek. Nálunk kisebb forduló ív kell, ezért vannak előrébb a tengelyek és ezért is van 3 tengely.

Amerikai utunk során készítettünk pár fotót egy autópálya pihenőben… sok-sok csőrössel. Facebook-on megtalálod 🙂

 

 

Post a Comment