Top
  /  Egyéb   /  KRESZ és vezetés az USA-ban

KRESZ és vezetés az USA-ban

Mielőtt neki vágunk az Új Világnak annak beutazása céljából, érdemes körültekintően utána nézni, hogy mi működik másképpen az óceán másik oldalán. Ha utazás, akkor autó, KRESZ ismeret, magyar jogosítvány, magyar vezetési szokások. Hogyan boldogulunk mindezekkel az USA-ban?

 

Három hetes amerikai – pontosabban floridai – utazásunk során ismerősök javaslatára autót béreltünk. Elsőnek kétkedve fogadtuk a javaslatot, ugyanis szeretjük mi a tömegközlekedést is, ami általában olcsóbban is jön ki 2 személy esetében. De nem feltétlenül az USA-ban, ugyanis egy kedvező autóbérlés (ajánlom a Hotwire jellegű oldalakat ehhez) és az üzemanyagárak (0%-os adó) figyelembe vételével a nagy távolságok kényelmesebben, gyorsabban és talán még olcsóbban is megtehetőek. Miért olcsóbban? Egyrészt azért, mert az olcsó üzemanyag árak mellett nekünk sikerült egy VW Jettát tele tankolni 12.000 Ft-ból. Az autóbérlés is egyszerű, hiszen az Egerben szerzett magyar jogosítványt is elfogadják, nem kell nemzetközi jogosítvány. Viszont legyen nálad bankkártya, köss biztosítást, esetleg fizess előre autópálya bérletet (Floridában SunPass névre hallgat)!

 

A helyiek elmondása szerint az USA-ban az autósiskolák legfőképpen az elméleti oktatásra (KRESZ vizsga) koncentrálnak, hiszen a vezetési gyakorlatot magán úton is elsajátíthatják. Egy helyi elmondása szerint ezért „a fiatalok pont annyira nem tudnak vezetni, mint a szüleik”. Ilyen rendszer létezett korábban is Magyarországon, de mára eltörölték. Talán nem is baj.

Mindenesetre az USA-ban az autóvezetésnek óriási tradíciója van. A fiatalok amint elérik a vezetéshez szükséges korhatárt, azonnal elkezdik a jogosítvány megszerzését.

 

Jellemző az autókra, hogy a nálunk megszokott méretű motorok helyett nagyob motorokkal futnak az autók. Sőt, azt is elmondhatjuk, hogy Floridában az autók átlagos mérete is lényegesen nagyobb, mint amihez a magyar szem szokott. Sok napi használatban lévő autójuk vezetéséhez (pl.: Hummer) nem is elég a B kategóriás jogosítvány, hanem már a C kategóriás jogosítvány megszerzése szükséges. Mégis miért a sok a terepjáró ha a floridai szubtrópusi éghajlaton soha sem fagy és a hegyek száma is pontosan nulla? Feltételezésem szerint jóléti okai vannak, na és persze Amerikában egyébként is minden nagy.

 

Ha tehetik az emberek mindehova autóval mennek. Miért? A tömegközlekedési hálózat ugyan fejlett, de a járatok rendszeressége ritka (pl.: a fűút US1 mellett 25 percenként indul busz). Nem is népszerű láthatóan, mi olyan buszra nem is szálltunk fel, amely legalább félig tele lett volna (egy vonaljegy ára kb. 750 Ft). Másrészt ha nyaralni mész, miért töltenéd az időt a buszra várakozva?

Az utak bejárása autóval sokkal több lehetőséget rejt, mint gondolnánk, ugyanis kocsiba ülve bárhova eljuthatunk, hiszen az USA valóban fejlett az úthálózattal rendelkezik. Az egyes nagy városok között (pl.:Miami és Palm Beach között) 7 sávos autópályán közlekedhetsz. Érdekesség, hogy egyes sávok csak bizonyos időszakokban használhatóak, vagy a gyorsabb haladás érdekében extra felár ellenében (Express Lane). Az utakon elhelyezett kamerák az autópálya díjakat rendszámhoz rendelik (Toll by plate), így számolhatsz el az autóbérlő szolgáltatóddal ha nem bérletet váltottál.

A városon belüli közledési hálózat általában könnyen átlátható. Az európai utakhoz (főleg az egri utakhoz) hozzászokott szemnek bonyolult, a történelem által kitaposott útvonalak nem jellemzőek: vannak párhuzamos utak és azokra merőleges (számozott pl.: 6th) utak.

A városon belüli parkolás is megoldott, hiszen szinte mindig lehet találni szabad parkolót. Ez alól kivétel lehet persze egy-egy felkapott turista látványosság, mint Miami Beach központja. De ha még sincs, még mindig ott vannak a parkolóházak is utolsó eshetőségként (Parkopedia oldal ebben az esetben ajánlott). A parkolási díjak lényegesen nem magasabbak a magyarnál, viszont arra figyeljünk, hogy nem minden autómata ad vissza pénzt.

 

Az utak minősége alapvetően rendben van, de jobbat ne várjunk, mint a mai magyar autópályák. A pihenők száma is lényegesen kevesebb, viszont egy-egy pihenő sok-sok szolgáltatást nyújthat.

Ugyan az amerikaiak Floridában általában rendkívül kedvesek és segítőkészek, az utakon ez nem tükröződik vissza. De megijedni nem kell, alkalmazkodni kell, mint ahogy az eltérő KRESZ szabályokhoz is.

Milyen KRESZ szábály különbségekre figyeljünk az USA-ban? Van egy pár!

Íme néhány példa:

STOP táblás kereszteződés: az USA-ban ritkábban találkoztunk elsőbbségi adás táblával, mint Magyarországon. Helyette a STOP tábla kerül előtérbe, mégpedig egyes kereszteződéseknél mindenirányból (egyenragú útkereszteződés). Ebben az esetben a STOP tábla alatt All way kiegészítő tábla is látható, ami arra figyelmeztet, hogy mindenkinek meg kell állnia és az áthaladás sorrendjét NEM a jobb kéz szabály határozza meg, hanem az érkezési sorrend. Tehát aki elsőnek érkezett a kereszteződésbe, az fog először áthaladni rajta.

Piros lámpás kereszteződés: ne csodálkozzunk ha ránk dudálnak egyes piros lámpás kereszteződésnél, hiszen Floridában kisíven jobbra kanyarodhatunk pirosnál is, amennyiben bal oldalról nem jön autó. Ezt a lehetőséget csak külön korlátozó tábla tilthatja (No turn on red).

Sávok használata: az autópályán az egyes sávok használata nincs korlátozva gépjármű típusokra, tehát akár teherautó is mehet a belső sávban. Másik fontos különbség a magyar KRESZ-hez képest, hogy minden oldalról lehet előzni. Tiltó táblák persze mindkét eshetőségre léteznek.

Figyelem! A sávot váltó autóknál nincs sárga indexlámpa, helyette a féklámpa villog az adott irányban pirosan.

Sebességkorlátozás: az autópályákon az USA egyes államaiban eltérő lehet a sebességkorlát. Floridában az autópályán 75 mérföld/óra, amelyet be is tartanak a vezetők, ugyanis az USA-ban rendkívül magasak a gyorshajtásos büntetések. Sőt, amennyiben munkások dolgoznak az úton, ezek a büntetések duplázódnak.

Remélem sokak számára hasznos volt a blogban megfogalmazott tapasztalatok és ismertetők, amelyeket nem tanítanak az autósiskolákban, még a Penzum Oktatónál sem.

 

Ezeken után nincs más hátra, irány Amerika!